Gode teams er bedre end de bedste individer

De største designtalenter er dem, som arbejder godt i teams og er villige til at dele deres færdigheder og bygge videre på, hvad andre kan.

Siden 2008 har Copenhagen Institute of Interaction Design (CIID) været med til at uddanne fremtidens designere. Allerede i 2012 placerede det amerikanske magasin Business Insider CIID på listen over verdens 25 bedste designskoler baseret på, hvor attraktive de færdiguddannede er for virksomheder at ansætte.

CIIDs direktør Simona Maschi fortæller, på DDC-konferencen ‘Future Design – Innovation in a Digital World’, at det bl.a. handler om at sammensætte det stærkeste hold, ikke nødvendigvis udvælge de mest talentfulde individer.

”Jeg vil gerne starte med at præsentere et studie-projekt,” siger Simona Maschi og overlader straks scenen til Momo og Andrew, der vinker til os fra en video-projektion.

”Hej! Vi er meget forskellige,” siger de nærmest i kor. ”Men på trods af vores forskelligheder har vi noget til fælles. Vi er begge flyttet til Danmark og kan ikke finde ud af at udtale noget.” Så prøver de begge mere eller mindre succesfuldt kræfter med at udtale gadenavnet ”Kvæsthusgade”.

What the Ph…?

I et kort forløb af ca. en uges varighed på CIID udviklede Momo og Andrew projektet ”What the Phonics?”, et teknologisk aggregat, der kan sættes på gadeskilte i byen. Ved hjælp af lysdioder og en lille håndholdt højtaler guider en stemme dig gennem udtalen af gadens navn, mens lysstriben ”klapper” stavelserne: Kvæst-hus-ga-de.

Den korte video demonstrerer de fleste af pointerne i Simonas oplæg om, hvordan CIID uddanner fremtidens designtalenter: gennem en problemdrevet tilgang til designprocessen, arbejdet med prototyper, der umiddelbart kan afprøves i virkeligheden og ved at arbejde i teams.

De studerende på CIID kommer fra hele verden og har vidt forskellige baggrunde. De lærer at udnytte styrken i hinandens forskellige viden og færdigheder og i deres forskellige måder at tænke og arbejde på.

”Vi vælger ikke de bedste individer, der søger ind på skolen, vi forsøger at sammensætte det bedste team,” siger Simona Maschi. ”Og vi spørger ansøgerne om, hvilke færdigheder de gerne vil dele og lære fra sig.”

Den tankegang kan virksomheder også have glæde af, mener hun.

”Ideen om at arbejde i teams, mener jeg også er interessant for industrien. At hyre teams er en helt anden tilgang til innovation. Mennesker har brug for at kunne arbejde sammen, så kan den måde vi ansætter folk på bevæge sig fra at være individbaseret til at være mere performance-baseret.”

En rugekasse for fremtidens designtalenter

De tætte samarbejder giver de studerende faglige og sociale kompetencer, som er vigtige i en kompleks og global verden. Så for Simona Maschi er det tværkulturelle samarbejde blandt de studerende blevet en uforudset, værdifuld del af undervisningsplanen på CIID.

”Skolen er blevet et sted, hvor studerende fra hele verden mødes og lærer af hinanden. Det handler ikke bare om designkompetencer og tekniske færdigheder, men om at respektere hinandens tankegang. Det er helt afgørende, når de senere skal agere i en global virksomhed eller selv i et lille designstudio, for alle er i dag i kontakt med hele verden,” siger Simona Maschi.

“Vent ikke for længe, før du bevæger dig fra idé til prototype. Og tag prototypen med ud i virkeligheden, hvor folk kan se og afprøve den.”

Siden 2008 har CIID undervist 128 studerende fra 38 forskellige lande. Tilsammen har de skabt 525 projekter.

50% af de studerende forsøger at starte deres egen virksomhed efter studiet, og CIID har startet inkubatoren CIID Nest, for at støtte op om iværksætterne.

”Visionen er at skabe en inkubator, der sætter mennesker i centrum, hvor det, du virkelig ønsker at udvikle, er brugertilfredshed og gode brugeroplevelser og forretning og teknologi er de instrumenter, der muliggør det,” siger Simona Maschi.

Hør mere om de syv starts-ups, der lige nu er med i CIID Nest og om de 50 eksperter, der har valgt at flyve ind fra hele verden for jævnligt at være mentorer for iværksætterne i Simona Maschis oplæg ’Incubating design-led talent of tomorrow’ på YouTube.