Investorer opruster med designkompetencer

Venturefonde i USA tager nu designere med på råd, når de beslutter, hvilke virksomheder de bør investere i.

For nylig overhørte jeg to bekendte diskutere strategier for kloge investeringsbeslutninger: Altså, hvilke faktorer skal man lægge mest vægt på, hvis man vil lægge penge i en virksomhed eller hos en investeringsfond?

Overraskende for mig drejede samtalen sig imidlertid ikke om, hvilke finansielle indikatorer der er de vigtigste, eller hvilke kvantitative data der er bedst til at forudse fremtidig performance. De talte om den menneskelige faktor: Når man træffer beslutninger om at lade andre folk investere sine penge, så er det også afgørende, hvad det er for nogle mennesker. Hvordan samarbejder investeringsteamet, hvad er de enkelte personers roller, hvordan er stemningen i organisationen osv.? De to blev enige om, at det ofte er denne type ”bløde” faktorer, som er afgørende for, om en organisation virkelig præsterer.

Designere i investeringsteamet

En tilsvarende erkendelse har de seneste år bredt sig blandt nogle af de mest hardcore investeringsfolk på planeten, nemlig venturekapitalfondene i Californiens Silicon Valley. Her er nyheden dog ikke, at de er optaget af de personlige kvaliteter ved unge startup-virksomheder inden for højteknologiske industrier som it og bioteknologi. Nyheden er, at de henter designere ind i deres investeringsteams.

“ Design Management Institute har undersøgt væksten blandt de mest designbaserede virksomheder i det amerikanske aktieindeks S&P 500 og konstaterer, at de præsterer 228 pct. bedre end deres konkurrenter, målt på væksten i aktieværdi over en 10-årig periode.”


Trenden med at opbygge interne designkompetencer rækker altså ud over traditionelle virksomheder og vinder i stigende grad indpas blandt de finansielle bagmænd. Men hvad er præcis ideen med at gøre designere til en del af et investeringsteam?

I en fascinerende artikel, ”Why VC Firms Are Snapping Up Designers”, hæfter erhvervsmagasinet Fast Company sig ved, at nogle af de senere års milliardsucceser i Silicon Valley alle er karakteriseret ved yderst veldesignede, attraktive og effektive brugerflader. Instagram blev solgt for 1 milliard dollars, Pinterest er vurderet til 3,8 milliarder, og Snapchat til 3 milliarder.

Hvad enten det er en smuk app til fotodeling, en digital platform for opskrifter og
brugsgenstande, eller det er Snapchats omdefinering af unges visuelle livsstil, så er alle tre virksomheder udtryk for, hvad design, anvendt rigtigt, kan tilføre digitale startups: indsigt i brugernes behov og skabelsen af oplevelser, der tiltrækker og fastholder dem på de nye sociale mobilplatforme.

En ny analyse fra Design Management Institute (DMI), som arbejder globalt for at professionalisere designbranchen, lader da også til at bakke op om værdien af design som en integreret del af virksomheden. DMI har undersøgt væksten blandt de mest designbaserede virksomheder i det amerikanske aktieindeks S&P 500 og konstaterer, at de præsterer 228 pct. bedre end deres konkurrenter, målt på væksten i aktieværdi over en 10-årig periode.

Fra designskolen til Silicon Valley

Nogle af de absolutte giganter inden for venturekapital (VC) i Palo Alto og omegn har da heller ikke været sene til at hyre designere ind og give dem betydelig indflydelse på deres fremtidige investeringsbeslutninger. Et eksempel er Google Ventures, der er it-virksomhedens forlængede investeringsarm, som siden 2009 har haft designere på holdet. Det samme gælder det legendariske og toneangivende VC-firma Kleiner Perkins Caufield & Byers, som for nylig ansatte John Maeda som designpartner. Maeda var indtil da rektor for den internationalt anerkendte Rhode Island School of Design.

Hvordan bruger designerne så deres kompetencer som investeringsrådgivere? Til magasinet Fast Company siger John Maeda, at designerens rolle er at finde ”strategiske indsigter”, hvor design kan få den største forretningsmæssige betydning for virksomheden.

Med andre ord handler rådgivningen ikke alene om grafisk design eller produktdesign af høj kvalitet, men om alle faktorer, som påvirker interaktionerne med kunderne og dermed deres adfærd, og som driver den grundlæggende forretningsmodel i den virksomhed, der investeres i.

Hos Dansk Design Center, som jeg leder, har vi altid arbejdet for at styrke design som en afgørende faktor for virksomhedernes konkurrenceevne. Nu rækker venturekapitalisterne så hånden ud til designerne og inviterer dem indenfor i en af de allervæsentligste roller, man kan have i en markedsøkonomi: at beslutte, om nystartede virksomheder fortjener finansiering eller ej. Dertil får designerne mulighed for at fastlægge, hvilke krav der skal stilles til virksomhedernes fremtidige designarbejde, hvis de vil have fat i pengene.

For nogle designere lyder det ikke nødvendigvis tiltrækkende at skulle arbejde på vegne af kølige investorer i stedet for selv at have hænderne direkte på de nye digitale servicer og produkter. Men jeg håber, at i hvert fald nogle designere vil tage imod invitationen, hvis den bliver udstukket af venturefonde og business angels herhjemme.

Man siger ofte, at Danmark er en stærk designnation. Vores fremtidige vækst og velfærd afhænger i høj grad af bedre designanvendelse i erhvervslivet. Men potentialet bliver først for alvor udløst den dag, designerne ikke alene har fundet deres naturlige plads på direktionsgangene, men også hos investorerne.

Oprindeligt publiceret på Mandag Morgens blog