Kreativ udfordring: Design en forretningsplan

Når kernekompetencerne er kreative, kan det være svært at have samme passion til salg og strategi som til udvikling af designprodukter i verdensklasse. Men kreativ og kommerciel behøver ikke at være modsætninger, når virksomheden skal vokse. Det har Bolette Blædel lært efter ni år med succesvirksomheden bObles.

bobles2_smal
Bolette Blædel gennemgår bObles’ vækstrejse sammen med Sune Knudsen fra Dansk Design Center.

Danske produktdesignvirksomheder er verdenskendte, men de fleste forbliver små til trods for stort potentiale. Dansk Design Center starter derfor projektet Scaling by Design for at udforske, hvordan designmetoder og designtænkning kan være redskaber til vækst. Undervejs besøger vi en række virksomheder og aktører i erhvervslivet, der vil dele viden og erfaringer.

Børnemøbler larmer, er grimme og lavet af billigt plastik – og i øvrigt miniature-versioner af voksenmøbler, hvor man skal sidde stille. Det var den verden, der mødte arkitekt Bolette Blædel, da hun fik sit første barn i 1999. Sammen med sin søster Louise Blædel, der har en baggrund som tekstildesigner, gik hun derfor i gang med at udvikle tumlemøbler, der er multifunktionelle, æstetiske og spændende for både børn og voksne.
Det blev i 2005 til virksomheden bObles, der med de to søstre i spidsen producerer farvestrålende møbler baseret på genkendelige former, striber og dyrefigurer.

“Jeg kunne have skåret tre år af forretningsudviklingen, hvis jeg havde set forretningsstrategien som en designopgave, og ikke som noget der lå helt uden for min faglighed.”

bObles var fra start tænkt som internationalt brand, med stærk designidentitet som differentierende parameter. Og fra start var der massiv interesse fra udlandet. Alligevel gik væksten langsomt.

”Jeg var ligeglad med salget – det var den faglige stolthed, der var vigtig”. Bolette Blædel mener, det er svært at drive forretning når man kommer fra den kreative branche, hvor salg, eksport og det at drive en forretning ikke ligger højt på værdiskalaen. Det gør derimod funktion, formgivning, design og æstetik. bObles var båret af en vision om at sætte nyt lys på børnemøbler, om at fremme børns motoriske udvikling – og om at skabe en virksomhed, hvor det er godt at komme på arbejde hver dag.

Numberblocks by bObles
Forretning og strategi er også en kreativ proces. Foto: Tumletal fra bObles.

År 3 bliver visionen endnu stærkere og værdisættet tydeligere. Designvinklen udvides til også at omfatte udvikling af grundmotorik, der giver børn muligheder og selvværd. Bolette Blædels ønske blev at skalere dét værdisæt, sprede dén historie og dét budskab. Tilbud fra investorer blev afvist for at bevare kreativ frihed og plads til at fejle.

Den rette mentor gør en forskel

Undervejs var Bolette Blædel på en række kurser, men fik aldrig konkrete cases og eksempler med sig. Tværtimod oplevede hun gentagne gange, at hun på kurserne blev rådgivet til at gøre tingene på én måde, men hver gang havde hun allerede gjort det på den modsatte måde. Udbytte: Følelsen af altid at gøre tingene forkert.

Vendepunktet kom i år 5, hvor Bolette Blædel gennem sit netværk fik kontakt til en succesfuld erhvervsmand, der kom til at fungere som mentor indenfor salg og eksport. Han spurgte bl.a. til forretningens grundlag, og det bliver tydeligt for Bolette Blædel, at det står klart hvad hun vil, men ikke hvordan hun konkret når derhen – hun skal udvikle en salgsorganisation og designe forretningsmodellen.

”Jeg kunne have skåret tre år af forretningsudviklingen, hvis jeg havde set forretningsstrategien som en designopgave, og ikke som noget der lå helt uden for min faglighed”, siger Bolette Blædel. I dag anskuer Bolette Blædel forretningsmodellen ud fra en designvinkel; hun bruger kun 5 % af sin tid på produkterne, resten på at forretningsmodellen skal lykkes.

Her på 10. år er bObles solidt konsolideret i værdisæt og forretningsmodel. Der er udviklet et nyt mobilt retailkoncept, opbygget globalt netværk, og Bolette Blædel begynder at se nye perspektiver, både udenfor branchen og i partnerskaber.

Læs mere om projektet Scaling by Design, hvor Dansk Design Center udforsker nye veje til vækst for små og mindre virksomheder indenfor produktdesign.