Lancering af ny guide: Sådan kan danske virksomheder benytte ’deleøkonomien’

Kom til konference den 24. juni, når ’We-economy’ lancerer en guide til danske virksomheder, der giver baggrund, indsigter og konkrete redskaber til, hvordan deleøkonomiske greb kan benyttes til at udvikle og fremtidssikre jeres forretningsmodel.

Deleøkonomien, den kollaborative økonomi, cirkulær økonomi, co-creation… Det er alle navne, der bruges til at beskrive varianter af det samme nye fænomen i økonomien: At det bliver lettere, billigere og mere effektivt at engagere en langt bredere skare af deltagere i at skabe værdi.

Det er en udvikling, der vender op og ned på mange vante forestillinger i erhvervsliv og økonomien. Fokus skifter fra at levere færdige produkter til at skabe løsninger, som løbende sammensættes i samarbejder mellem virksomheder, organisationer og brugere.

Den hastige digitale sammenkobling gør det muligt at koordinere selv små, spredte og private ressourcer, som ledige bilsæder og boliger eller værktøj, og at forbinde amatører og professionelle på kryds og tværs. Dermed kan vi bedre udnytte grej, plads, viden og ideer, som ellers ville gå tabt – og virksomheder kan skabe løsninger, der er ekstremt konkurrencedygtige, fordi de rammer brugerens behov her og nu.

Digitale platforme åbner nye forretningsmuligheder

En ny central spiller har meldt sig på banen: Den digitale platform, der koordinerer udvekslingen og samspillet mellem de mange små og store parter. Nogle af platformene er allerede globale giganter, der seriøst udfordrer de etablerede spillere – Uber og Airbnb er de oplagte eksempler på, hvor hurtigt magtforholdene i en branche kan skifte.

Gennem det seneste år har We-economy projektet undersøgt, hvordan danske virksomheder kan blive bedre til at udnytte det potentiale, der ligger i de nye forretningsmodeller, der tager afsæt i deleøkonomien.

Nu er vi klar med et værktøj, der kan hjælpe danske virksomheder med at tilpasse deres forretningsmodel for at høste fordel af udviklingen – og undgå at blive overhalet indenom af nye spillere, der har forstået at bruge de nye muligheder.

På konferencen den 24. juni lancerer vi en guide, der samler de værktøjer, og vi stiller skarpt på, hvordan udviklingen påvirker danske virksomheder, og hvilke forandringer, der vil være nødvendige fremover. En række virksomheder, der allerede er langt inde i We-economy vil fortælle om deres erfaringer med at arbejde i en bredere sammenhæng. Desuden skal vi høre, hvordan udviklingen bliver imødegået fra det offentliges side.

Konferencen afholdes hos Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K (lige ved Nørreport Station).

Det er gratis at deltage, og alle er velkomne til konferencen. Tilmeld dig her.
Læs mere om We-economy, og se eksempler på flere virksomhedscases.

Program

12.30-13:00   Ankomst og registrering.

13.00-13.05   Velkommen.
v. Mette Abrahamsen, Netværksleder, Service Platform

13.05-13.25   Guide: Hvordan kan danske virksomheder navigere i We-økonomien?Præsentation af en ny guide til danske virksomheder som ønsker at udnytte potentialet i den kollaborative økonomi, v. Peter Hesseldahl, projektleder for We-economy projektet

13.25-13.45   The Secret Sauce: Sådan skaber Airbnb værdi gennem et online netværk.
v. Aja Guldhammer, landechef for Norden og Holland, Airbnb

13.45-14.05   Nye arbejds- og rekrutteringsformer i WE-økonomien.
v. Steffen Hedebrandt, Nordic Country Manager, Upwork

14.05-14.30   PAUSE med forfriskninger og networking.

14.30-14.45   Fremtiden tilhører ”the crowd”.
v. Kristine Pontoppidan, Crowdfunding Ninja, Erhvervsstyrelsen

14.45-15.05   Contextual IT: De nye brugeroplevelser virksomhederne kan – og bør – skabe for sine kunder.
v. Nikolaj Gandrup Borchorst, Ph.D. Senior User Experience-konsulent, Mjølner Informatics

15.05-15.35   Paneldiskussion – Hvordan får vi flere danske virksomheder med på bølgen?
Vi diskuterer spørgsmålet med dagens oplægsholdere, som får selskab af Sigurd Madsen, erhvervspolitisk konsulent fra Dansk Erhverv.

Ordstyrer: Peter Hesseldahl, projektleder for We-economy projektet

15.35-15.55   car2go: From selling cars to providing a service.
v. Isabel Eipper, Communications Specialist, Daimler

15.55-16.00   Afrunding og tak for i dag.
v. Mette Abrahamsen, Netværksleder, Service Platform