design:CASE

Fra slamsugere til trafiklys. Design betaler sig, uanset branche. En serie cases udgivet i årene 2006-2008 viser, hvordan en række vidt forskellige virksomheder skaffede vækst og udvikling via design.

Dansk Design Center udgav i årene 2006-2008 serien design:CASE.
Se eller gense de 21 cases på ISSUU:

bObles

Søstrene Bolette og Louise Blædel har kastet sig ud på dybt vand for at realisere en iværksætterdrøm om at producere møbler til børn. En klar vision og et godt produkt har skabt grundlag for, at bObles på få år har skabt fl otte resultater på det internationale marked. Udgivet 2008.
design:CASE bObles

Cane-line A/S

En innovativ tilgang til nye materialer og udvikling af et banebrydende møbeldesign sikrede Cane-line A/S en kraftig vækst og gav starten til en bæredygtig virksomhedsprofil. Udgivet 2008.
design:CASE Cane-line A/S

Castus A/S

Strategisk emballagedesign giver øget salg og dialog med målgruppen. Det er hvad Castus A/S kunne konstatere efter en relancering af deres produktlinje for frugtstænger og frugtpålæg, som på kun et år resulterede i en meromsætning på 69%. Udgivet 2008.
design:CASE Castus A/S

Cimbria Herning

I 2003 var Cimbria Herning en virksomhed med massive økonomiske problemer. I dag kan den lille, vestjyske virksomhed bryste sig af at være verdens førende producent af udlastningsbælge. En designinvestering i 2004 har i høj grad været med til at skabe en sund økonomi og et motiverende arbejdsklima. Udgivet 2007.
design:CASE Cimbria Herning

Grundfos

Grundfos er verdens største producent af cirkulationspumper. Deres mest innovative pumpe ALPHA2 er skabt med udgangspunkt i kundebehov og bæredygtighed. ALPHA2 har solgt over al forventning og er blevet et af de produkter, der i fremtiden skal være med til at sikre Grundfos’ position på markedet. Udgivet 2008.
design:CASE Grundfos

Gubi

Gubi har formået at differentiere sig på et konkurrencebetonet marked ved at have en unik designprofil, som bygger på innovative designmøbler. Dette har medført en gennemsnitlig vækst de sidste fem år på 258 procent. Udgivet 2008.
design:CASE Gubi

Guldhammer A/S

Ønsket om nye eksportmarkeder fik for fem år siden smedevirksomheden Guldhammer A/S til at investere i design. Det betalte sig – salget af fiskepumpen Blue Comfort steg 50% de første år og sikrede virksomheden eksport. Udgivet 2007.
design:CASE Guldhammer A/S

Hansens Flødeis

Med design som en central del af forretningsstrategien har Hansens Flødeis på bare 4 år skabt overbevisende resultater. Familievirksomheden har oplevet en stor vækst både i ind- og udland, hvilket i høj grad tilskrives et brand, der er skabt via strategisk brug af design. Udgivet 2007.
design:CASE Hansens Flødeis

Hay

Ved at arbejde fokuseret med bæredygtighed og innovation i samarbejde med unge designere, har møbelvirksomheden HAY på få år skabt vækst og et nybrud i dansk møbeldesign. Udgivet 2008.
design:CASE Hay

J. Hvidtved Larsen

Design er ikke kun noget for møbler og lamper. Også slamsugere bliver en bedre forretning med design. Det har man erfaret på et smedeværksted i Silkeborg, hvor omsætningen nu er øget med 450%. Udgivet 2007.
design:CASE J. Hvidtved Larsen

Jensen’s Foods

Design spillede en afgørende rolle for Jensen’s Foods, da produktet Jensen’s Saucer skulle relanceres overfor supermarkedskæder og forbrugere. Designet af en ny flaske og emballage sikrede Jensen’s Foods en bedre positionering i supermarkederne og stigende forbrugerefterspørgsel. Udgivet 2008.
design:CASE Jensen’s Foods

Lightyears

For et par år siden en hensygnende virksomhed i Ålestrup ved Hobro. I dag en international markedssucces med base på Århus Havn. Nøglen til succes: Design. Udgivet 2006.
design:CASE Lightyears

Max Bank

Max Bank besluttede sig til at investere i servicedesign. Det viste sig at være en god forretning. Max Bank kunne året efter konstatere, at banken havde opnået det bedste resultat i bankens 100-årige historie, og at banken var blevet kåret som den bank i Danmark med de mest tilfredse kunder. Udgivet 2007.
design:CASE Max Bank

Muuto

Som den første designbaserede virksomhed i Danmark modtog Muuto investeringskapital fra Vækstfonden. Med en solid design- og forretningsstrategi er det på under halvandet år lykkedes Muuto at udvikle sig fra forretningsidé til prisbelønnet virksomhed med eksport til 15 lande. Udgivet 2008.
design:CASE Muuto

Pro Tec

Den vestjyske vinduesfabrikant Pro Tec A/S har trods sin unge alder været med til at sætte nye standarder for vinduesbranchen herhjemme og i udlandet. Direktør Bjarne Haulrik driver sammen med sin familie en virksomhed, der er fokuseret på design, innovation og omstillingsparathed. Udgivet 2008.
design:CASE Pro Tec

Quilts of Denmark

Produktudvikling med avanceret NASA-teknologi og et unikt design, gav dyneproducent-virksomheden Quilts of Denmark synlige resultater på bundlinien: 300% vækst på tre år. Udgivet 2007.
design:CASE Quilts of Denmark

Sticks’n’Sushi

Ved at satse fokuseret på kommunikations- og indretningsdesign har Sticks’n’Sushi udviklet et stærkt designkoncept og en førende position som en af Danmarks mest succesfulde restaurant- og takeawaykæder. Udgivet 2008.
design:CASE Sticks’n’Sushi

Technical Traffic Solution

Et tæt samarbejde med et visionært designbureau resulterede i udviklingen af det bæredygtige design ’Green Light’, som gav Technical Traffic Solution A/S et unikt produkt i markedet og sikrede positiv vækst på bundlinjen. Udgivet 2009.
design:CASE Technical Traffic Solution

Telmore

“Man kan helt sikkert designe sig til høj kundetilfredshed.” Så kontant er budskabet fra teleselskabet Telmore, der på få år har skabt sig en markant position på markedet for mobiltelefoni. Udgivet 2007.
design:CASE Telmore

Vipp

Fra en baghave i Randers til en international designsucces med kontorer i København og New York. Vipp har vendt en henslumrende virksomhed til en forretning i stigende vækst. Grundlaget for succesen bygger på et unikt designprodukt og en ambitiøs brandingstrategi. Udgivet 2008.
design:CASE Vipp

Zealand Care

Et stærkt interaktionsdesign skaber resultater. Det erfarede Zealand Care A/S, da virksomheden, som de første i Danmark, lancerede en integreret mobilog IT-løsning til ældreområdet. Interaktionsdesignet gav hjemmehjælpere mere tid til omsorgsarbejde og skabte besparelser for kommunerne. Udgivet 2008
design:CASE Zealand Care

Design-case